Compiler Trade Web Site
Idänkaupan Vineipalvelut
vientipalvelut
uutisia
tutkimuksia
oalvelut ja yritykset
visioita näkmyksiä
Eastern European Markets
business news
Russia
Estonia
Latvia
Lithuania
Poland
Trade StationFinland
Business Finland
Trade Service Companies
11.6.2004

Venäjän alueellinen markkinavertailu:
Aluekeskusten suhteellinen ostovoima
lähestyy Pietarin tasoa

Venäjä tarjoaa ulkomaisille yrityksille runsaasti markkinapotentiaalia myös muualla kuin Moskovassa ja Pietarissa, todetaan Pan-Euroopa Instituutin vastailmestyneessä kartoituksessa. Kuitenkin Venäjän yksitoista muuta miljoonakaupunkia ovat jääneet melko vähäiselle huomiolle.

Monista ostovoimaisista suurkaupungeista huolimatta ulkomaiset yritykset aloittavat tavallisesti Venäjän-toimintansa Moskovassa tai Pietarissa. Kaupungit ovatkin kiistattomia kaupan ja hallinnon keskuksia ja valtavia väestökeskittymiä. Moskovan kaupungin ja Moskovan alueen yhteinen väestömäärä nousee 17 miljoonaan. Pietarin kaupungin ja Leningradin alueen kokonaisasukasmäärä on puolestaan 6,2 miljoonaa.

Pan-Eurooppa Instituutin tutkijat näkevät kuitenkin Moskovan ja Pietarin suuren asiakaspotentiaalin kääntöpuolena tiukan kilpailun. Isoja markkinakakkuja on jakamassa kotimaisten yritysten ohella kaiken aikaa paisuva ulkomaisten yritysten joukko.

Muissa voimakkaissa aluekeskuksissa kilpailu on ainakin ulkomaisten tuotteiden segmenteissä selvästi vähäisempää. Ulkomaiset tuotteet kulkeutuvat niihin tyypillisesti moskovalaisten tai pietarilaisten yritysten välittäminä. Toimimalla suoraan paikallisten loppuasiakkaiden kanssa ulkomaiset yritykset voisivat nopeuttaa jakeluteitä ja karsia väliportaan aiheuttamia kustannuksia.

Moskovan vauraus on täysin omaa luokkaansa, mutta Pietarin tasolle eli hieman yli 2 000 dollarin bkt:hen per capita ylsivät viime vuonna myös Novosibirsk, Samara, Kazan ja Perm. Samat keskukset pääsivät Pietarin tuntumaan myös asukkaiden keskiansioiden vertailussa. Vähittäiskaupan per capita -vertailussa Samara 1 348 dollarin vuosimyynnillään jopa ohitti Pietarin, jossa myynti jäi 1 045 dollariin henkeä kohden. Yli 800 dollarin vuosimyyntiin päästiin Novosibirskissa, Jakaterinburgissa, Donin Rostovissa ja Permissä.

Muutamissa aluekeskuksissa vähittäiskaupan kasvutahti ylitti jo Moskovan ja Pietarin kehityksen. Kun vähittäiskauppa kasvoi viime vuonna Moskovassa kolme prosenttia ja Pietarissa yhdeksän prosenttia, päästiin Jekaterinburgissa ja Omskissa yli 20 prosentin myynnin lisäykseen. Vähittäiskauppa kehittyi hyvin myös Novosibirskissa, jossa se kasvoi 19 prosenttia.

Moskovan kaupungin tarjoama markkinapotentiaali on kuitenkin omassa sarjassaan. Kaupungissa keskimääräinen kuukausiansio oli viime vuonna 522 dollaria ja vähittäiskaupan vuosimyynti 3 488 dollaria asukasta kohden. Ansiotaso näkyy myös kestokulutustavaroiden omistuksessa. Kotitalouksilla oli vähintään yksi televisio ja videolaite. Joka kolmannessa taloudessa on lisäksi kotitietokone

”Where to do business in Russia” -selvityksen tekivät Pan-Eurooppa Instituutissa professori Kari Liuhto sekä tutkijat Elina Pelto ja Kirsi Lipponen

Idänkaupan Vientipalvelut 6/2004
(
Avaa Acrobat-versio)

Idänkaupan Vientipalvelut. Arkisto.


• Muut uutiset

• Uutisarkisto 1998-

 TERMS & CONDITIONS / KÄYTTÖOIKEUDET. © Oy Compiler Ab. All rights reserved.