Compiler Trade Web Site
Idänkaupan Vineipalvelut
vientipalvelut
uutisia
tutkimuksia
oalvelut ja yritykset
visioita näkmyksiä
Eastern European Markets
business news
Russia
Estonia
Latvia
Lithuania
Poland
Trade StationFinland
Business Finland
Trade Service Companies

27.4.2009

Ukraina kiinnostaa suuria vähittäiskauppaketjuja

Kuusi suurta kansainvälistä vähittäiskauppaketjua harkitsee Ukrainan markkinoille tuloa. Kansainvälisen liiketiloihin erikoistuneen konsulttiyhtiö CB Richard Ellisin mukaan Ukrainasta ovat kiinnostuneet ainakin maailman suurin vähittäiskauppayhtiö Wal-Mart, ranskalaiset Carrefour ja Castorama sekä saksalaiset Lidl ja Kaufland.

Eurooppalaisista ketjuista Ukrainaan ovat jo asettuneet Metro Cash & Carry ja Spar, joka tosin on jo siirtynyt venäläisen X5 Retail Groupin haltuun. Vähittäiskaupan non-food-linjaa maassa edustaa myös tee-se-itse-ketju Praktiker, joka on perustanut ensi alkuun kaksi myymälää. Venäläisistä ketjuista Ukrainassa toimii X5 Retail Groupin lisäksi myös Paterson.

Suuret kansainväliset vähittäiskauppaketjut ovat kiinnostuneita Ukrainasta kuluttajien ostovoiman heikentymisestä huolimatta. CB Reichard Ellisin mukaan tilanne on toisaalta otollinen juuri nyt, kun kotimaiset vähittäiskauppaketjut ovat suurissa taloudellisissa vaikeuksissa, koska niiden toimintaa on rahoitettu pääosin lainarahalla.

Asiantuntijoiden mukaan Ukrainan vähittäiskauppabisnekseen pääsee nyt matalalla investointikynnyksellä mukaan. Ketjujen omistajat tarvitsevat kipeästi strategisia investoijia ulkomailta ja myös kokonaisia ketjuja saattaa tulla myyntiin.

Kotimaisia ketjuja on useita, joista tärkeimmät ovat Amstor, Obzhora, Ekomarket, Tavria-V ja Velyka Kyshenya.

Vähittäiskauppa kaipaa
modernisointia

Ukrainan vähittäiskaupan myynti kasvoi rajusti kaudella 2002-2008 väestön reaalisen ansiotason nousen vetämänä. Yksityiset kulutusmenot kasvoivat vuosina 2005-2007 keskimäärin noin 10 prosenttia vuodessa, mistä valtaosa lankesi vähittäiskaupalle.

Vuonna 2007 Ukraina vähittäiskaupan kokonaismyynti vastasi noin 16,7 miljardia euroa, mikä ylitti vuoden 2006 myynnin 37 prosenttia. Viime vuonna myynti nousi noin 20 miljardiin euroon kasvun hidastuessa 20 prosenttiin.

Konsulttiyhtiö A.T. Kearney rankkasikin Ukrainan viidennelle sijalle vuoden 2007 Global Retail Development -indeksissään. Viime vuonna sijoitus kuitenkin putosi 12 sijaa ja Ukraina rankattiin enää 17. houkuttelevimmaksi vähittäiskauppamarkkinaksi maailmassa.

Ukrainan vähittäiskaupan rakennetta voi pitää vielä kehittymättömänä. Maassa laskettiin vuonna 2007 olevan noin 50 000 myymälää ja 18 000 kioskia ja muuta myyntikojua.

Kojut, kioskit ja torikauppa
vielä vahvoilla

Nykyaikaisilla myymäläyksiköillä, supermarketeilla, hypermarketeilla ja halpamyymälöillä oli viime vuonna vasta 40 prosentin osuus vähittäiskaupan kokonaismyynnistä. Torikaupalla ja muulla ulkotiloissa tapahtuvan myynnillä oli yhtä suuri osuus kuin moderneilla myyntipisteillä. Lopusta myynnistä vastasivat yksityiset pienmyymälät, kioskit ja myyntikojut.

Jatkossa vähittäiskauppasektorin odotetaan kuitenkin nopeasti keskittyvän alaa odottavien uudelleen järjestelyiden vaikutuksesta. Osa kotimaisista yrityksistä siirtyy yrityskaupalla ulkomaiseen omistukseen ja osa taas joutuu turvautumaan fuusioon.

Idänkaupan Vientipalvelut 4/2009. Sisältö.

pdf-versio


• Idänkaupan Vientipalvelut -verkkolehti
• Idänkaupan Vientipalvelut
Arkisto 2001-
• Compiler News -uutispalvelu
Compiler eNews -uutismuistio (tilattava)
• Uutisarkisto 1998-