Compiler Trade Web Site
Idänkaupan Vineipalvelut
vientipalvelut
uutisia
tutkimuksia
oalvelut ja yritykset
visioita näkmyksiä
Eastern European Markets
business news
Russia
Estonia
Latvia
Lithuania
Poland
Trade StationFinland
Business Finland
Trade Service Companies

18.10.2007

Kustannukset jopa puolittuvat:
Saimaa Terminals aloitti laivakuljetukset Suomesta Moskovaan

Saimaa Terminals on pioneerina aloittanut laivakuljetukset Suomesta Moskovaan. Ensimmäinen kuljetus tapahtui syyskuussa ja toinen lokakuun puolivälissä. Satamaoperaattori aikoo hoitaa vielä kolmannenkin kuljetuksen marraskuun alkupäivinä ennen laivareitin sulkemista talvikaudeksi.

”Soveltuvan kappaletavaran kuljetuskustannukset Kotkasta Moskovaan ovat noin puolet kumipyöräkuljetusten kustannuksista”, hankkeesta vastaavan Saimaa Terminals Eastin johtaja Tapio Silvennoinen sanoo. Hänen mukaansa kuljetusmuoto on monessa mielessä myös turvallinen ja sujuva. Kuljetukset tapahtuvat koko pituudeltaan vesitse.

Kuljetusten päätepisteenä Moskovassa on pääkaupungin keskustan alueella oleva Juzni Reznoi Port eli eteläinen jokisatama. Satama sijaitsee vain kahdeksan kilometrin päässä Kremlistä. Moskovan kolmoskehätie on kilometrin etäisyydellä. Saimaa Terminalsin jokisatamaterminaali
on nimeltään Scanbumaga ja sen käytössä on ensialkuun 2 300 neliömetriä terminaalitilaa. Sitä hoitaa paikallinen alihankkija kymmenen työntekijän voimin.

Scanbumaga keskittyy nimensä mukaisesti käsittelemään suomalaisen ja muun pohjoismaisen metsäteollisuuden tuotteita. Terninaaliin tuotteet voidaan toimittaa rautateitse, maantiekuljetuksin ja nyt myös jokialuksilla. Moskovassa tavara varastoidaan, tullataan ja tarvittaessa myös toimitetaan eteenpäin jatkokuljetuksilla.

Matka Moskovaan esimerkiksi Imatralta kestää laivalla kuudesta yhdeksään vuorokautta, rekalla kahdesta kolmeen päivään ja junalla noin neljä vuorokautta rajamuodollisuuksista riippuen. Saimaan kanavan kautta tuleva tai Kotkan satamasta lähtevä alus joutuu kiertämään Nevan ja Laatokan kautta jokia, järviä ja kanavia myöten Moskovan kanavalle. Kahden ensimmäisen kuljetuksen rahtina oli suomalaista arkki- ja rullapaperia kirjapainoille sekä kartonkia pakkausteollisuuden käyttöön. Ilman alusten ruumatilojen muutostöitä laivoilla voisi heti kuljettaa kansirahtina konteissa myös muunlaisia tavaroita, kuten esimerkiksi projektitarvikkeita.

Pilottivaiheen aluksiin mahtuu
60 rekallista tavaraa

Saimaa Terminals on pilottivaiheessa rahdannut käyttöönsä kaksi STK-luokan jokialusta, joiden kantavuus on 1 300 tonnia. Tämä kapasiteetti vastaa noin 60 rekan kuljetuskykyä. Yhtiö hakee kuitenkin suurempia 1 500-1 700 tonnin aluksia, jotka vielä mahtuvat Moskovan siltojen alta.

Saimaa Terminalsin varsinainen laivarahtiliikenne pääsee käyntiin ensi toukokuussa, jolloin reitti taas avataan. Yhtiö odottaa vesitiekuljetusten kiinnostavan monia asiakkaita myös Suomen ulkopuolella.

Idänkaupan Vientipalvelut 10.2007. Sisältö.

Acrobat versio


Idänkaupan Vientipalvelut -verkkolehti
Idänkaupan Vientipalvelut
Arkisto 2001-
Compiler News -uutispalvelu
Compiler eNews -uutismuistio (tilattava)
Uutisarkisto 1998-

 TERMS & CONDITIONS / KÄYTTÖOIKEUDET. © Oy Compiler Ab. All rights reserved.