Compiler Trade Web Site
Idänkaupan Vineipalvelut
vientipalvelut
uutisia
tutkimuksia
oalvelut ja yritykset
visioita näkmyksiä
Eastern European Markets
business news
Russia
Estonia
Latvia
Lithuania
Poland
Trade StationFinland
Business Finland
Trade Service Companies

22.1.2009

Baltiassa ilmailuvaivoja

Baltiassa myös siviili-ilmailu on joutunut käymistilaan. Virossa Estonian Airille haetaan omistajaksi strategista investoijaa, joka käytännössä tarkoittaa jotakin suurempaa ulkomaista lentoyhtiötä.

Estonian Airin omistavat tällä hetkellä Viron valtio, lentoyhtiö SAS ja investointiyhtiö AS Cresco. Tältä osakakaspohjalta ei kuitenkaan löydy ratkaisua Estonian Airin pitempiaikaiselle toiminnalle. Nykyisessä taloustilanteessa on valtiolla on joka tapauksessa paineita hankkia ylimääräisiä tuloja lentoyhtiön lopullisen yksityistämisen kautta.

Myös Latviassa kansallinen lentoyhtiö on noussut ongelmaksi. Airbalticin omistavat valtio ja SAS. Skanidinaavisella lentoyhtiöllä on Airbalticissa huomattavan korkea, 47,2 prosentin omistusosuus.

Pienet volyymit ja
liikaa lentoja

Airbaltic toimii muiden baltialaisten lentoyhtiöiden tavoin vaikeassa segmentissä. Matkustajavolyymit ovat pienehköt ja lisäksi yhtiöllä on matkakohteitan ja lentovuoroja aivan liikaa.

Airbaltic on lisäksi viime aikoina haaskannut energiaa verisessä kilpailussa Liettuan kansallisen lentoyhtiön flyLAL-Lithuanian Arlinesin kanssa. Vilkkaasti naapurimaiden välillä liikennöivät yhtiöt ovat kumpainenkin turvautuneet protektionismiin omalla kotikentällään. Airbaltic on pelannut peliään yhdessä Riian kansainvälisen lentokentän kanssa ja flyLAL vastaavasti Vilnan kansainvälisen kentän kanssa.

Liettualaisyhtiö meni kilpailukiistassa jopa niin pitkälle, että sai vilnalaisen siviituomioistuimen päätöksellä joksikin aikaa jäädytettyä sekä Airbalticin että Riian kansainväiseen lentokentän omistajayhtiön Liettuassa olevat varat vilpilliseen kilpailuun perustuvan haasteensa kautta.

Liettuassa flyLAL oli kuitenkin samanaikaisesti ajautunut omalla kotitantereellaan toisenlaisiin hankaluuksiin, sillä yhtiön velka Vilnan kansainväliselle lentokentälle oli noussut 20 miljoonaan litiin eli noin 5,8 miljoonaan euroon, josta 11,5 miljoonaa litiä oli jo erääntyneitä saatavia. Lisäksi yhtiöllä oli 6,0 miljoonaa litiä velkaa lennonjohtopalveluja tarjoavalle Oro Navigacijalle.

Lentoyhtiö ei kelvannut
edes yhden litin hinnalla


Lentoyhtiö flyLAL:ia ehdittiin omistajien toimesta tarjota Liettuan valtiolle symboolisen yhden litin hintaan, mutta tarjous ei kiinnostanut. Tammikuun toisella viikolla kuviteltu pelastus tuli kuitenkin Sveitsiin rekisteröidyltä investointiyhtiöltä. Jo sovitulla, mutta vasta tammikuun 23. päivä allekirjoitettavalla kaupalla SCH Swiss Capital Holdingsin oli määrä ostaa lentoyhtiön omistajayhtiön koko osakekanta.

Kuitenkin ennen kaupan vahvistamista Liettuaan ilmailuviranomainen perui flyLAL:in reittiliikennetoimiluvan, joskin yhtiön tytäryhtiö säilytti toistaiseksi charter-lentojen lupansa. Itse emoyhtiölle jää vielä selvitettäväksi noin 8 000 lentolipun lunastaneen matkustajan paluulennot tai matkalippuhyvitykset.

Baltian maiden valtionjohtoa ei nykyisessä tilanteessa näytä enemmälti kiinnostavan kansallisten lentoyhtiöiden tuleva kohtalo. Maiden liikennepolitiikka ei toisaalta juurikaan ole sen aktiivisempi rautateidenkään suhteen.

Idänkaupan Vientipalvelut 1/2009. Sisältö.

pdf-versio


• Idänkaupan Vientipalvelut -verkkolehti
• Idänkaupan Vientipalvelut
Arkisto 2001-
• Compiler News -uutispalvelu
Compiler eNews -uutismuistio (tilattava)
• Uutisarkisto 1998-