Compiler Trade Web Site
Idänkaupan Vineipalvelut
vientipalvelut
uutisia
tutkimuksia
oalvelut ja yritykset
visioita näkmyksiä
Eastern European Markets
business news
Russia
Estonia
Latvia
Lithuania
Poland
Trade StationFinland
Business Finland
Trade Service Companies
14.9.2006

Liettua ja Puola suunnittelevat voimaverkkojensa yhdistämistä

Liettuan hallitus pyrkii yhdistämään maan voimaverkon Puolan voimaverkkoon, jota taas ollaan liittämässä Tshekin sähköverkkoon. Lieutuvos Energija on sekin päättänyt selvittää yhdessä ruotsalaisen sähkönsiirto-operaattori Svenska Kraftnätin kanssa merenalaisen kaapeliyhteyden rakentamisesta Liettuan ja Ruotsin välille.

Myös Tshekin energiayhtiö CEZ on yhteistyöstä kiinnostunut, sillä Puolan tavoin Tshekissäkin lasketaan Ignalinaan rakennettavan uuden ydinvoimalan varaan.

Ignalinan nykyinen reaktori sammutetaan vuonna 2009. Reaktori tuottaa tällä hetkellä 23 prosenttia Liettuan käyttämästä sähköstä. Tämä määrä on kyettävä korvaamaan joko uudella ydinreaktorilla tai sähkön tuonnilla laajemmalta alueelta.

Ignalinan reaktorin alasajo on ongelmallinen asia myös koko Baltialle, sillä noin puolet Viron, Latvian ja Liettuan käyttämästä sähköstä tulee Ignalinasta ja Narvan palavan kiven voimalasta. Liettua, kuten muutkin Baltian maat pääsevät kuitenkin jo lähiaikoina osallisiksi Suomen ja Viron välille rakennettavan merikaapelin tarjoamista sähkönsiirtomahdollisuuksista.

Toinen merikaapeli suoraan Ruotsista Liettuaan on jo paljon raskaampi hanke. Kaapelia jouduttaisiin vetämään 350 kilometrin pituudelta ja projektin kustannukset olisivat noin 400 miljoonaa euroa. Baltian ja keskisen Itä-Euroopan voimaverkkojen yhdistäminen toisi epäilemättä lisää voimavaroja Ignalinan uuden voimalan rakentamiseen. Ainakin puolalaiset ovat tehneet selväksi halunsa osallistua voimalahankkeeseen myös rahoittajana.


Idänkaupan Vientipalvelut 9.2006. Sisältö

Idänkaupan Vientipalvelut. Arkisto.


• Muut uutiset

• Uutisarkisto 1998-

 TERMS & CONDITIONS / KÄYTTÖOIKEUDET. © Oy Compiler Ab. All rights reserved.