Compiler Trade Web Site
Idänkaupan Vineipalvelut
vientipalvelut
uutisia
tutkimuksia
oalvelut ja yritykset
visioita näkmyksiä
Eastern European Markets
business news
Russia
Estonia
Latvia
Lithuania
Poland
Trade StationFinland
Business Finland
Trade Service Companies
17.1.2006

Uudella Sillamäen-Kotkan laiva-yhteydellä on suuri rahtipotentiaali

Saaremaa Laevakompaniin sekä Kotkan ja Sillamäen satamayhtiöiden piakkoin käynnistämällä laivayhteydellä Viron Sillamäen ja Kotkan sataman välillä lasketaan olevan paljonkin potentiaalia vastata kasvaviin kuljetustarpeisiin. Autolautta Vironia aloittaa avausmatkalla Kotkan kantasatamasta Narvan tuntumassa sijaitsevalle Sillamäelle helmikuun 17. päivänä. Yleinen liikenne alkaa pian sen jälkeen.

Alkuvaiheessa linjan markkinointi painottuu rahtiliikenteen palveluihin. Matkustajaliikenteen osuutta lisätään kevään kuluessa.

”Reitin potentiaali on suuri. Arvioimme, että Vironialla voisi kulkea runsaat 20 000 rekkaa vuodessa”, kertoo laivalinjaa Suomessa edustavan Stella Navesin toimitusjohtaja Kari Juvas.
Laivalinjan suomalaiset osapuolet laskevat kuljetuskysynnän Itä-Suomen ja Itä-Viron välisen tavaraliikenteen varaan. Sillamäen satamasta on yhteys sekä Via Baltica -tiehen että Venäjän rautateiden rataverkkoon.

Sillamäen satama tavoittelee
asiakkaikseen myös kiinalaisia

Virolainen satamayhtiö AS Sillamäe Sadam odottaa lisäksi saavansa osan Kiinan EU-maihin ja Yhdysvaltoihin suuntaavasta tavaraliikenteestä. Satayhtiön pääosakas, Viron entinen liikenneministeri ja pääministeri Tiit Vähi vieraili kesällä Pekingissä tapaamassa Kiinan presidenttiä. Joulukuussa kiinalainen virkamies- ja liikemiesvaltuuskunta kävi puolestaan tutustumassa Tallinnan sataman ohella myös Sillamäen satamaan. Kiinalaiset halusivat selvittää sataman soveltuvuutta gateway-pisteeksi ja jakelukeskukseksi.

Aiemmin sotilaskäytössä olleessa Sillamäen satamassa on kunnostettu laiturit, satamalaitteet ja oma paikallinen juna-asema. Lisäksi satamassa on 2,5 kilometriä pitkä putkisto öljynsiirtoa varten.

Sillamäen satama on saanut EU:lta luvan ylläpitää noin 600 hehtaarin kokoista vapaavarastoaluetta, jossa yritykset voivat säilyttää tavaraeriään verotta ja tullitta aina kolmeen vuoteen saakka.

Vironian on tarkoitus ajaa reittiä kuutena päivänä viikossa. Vajaan 170 kilometrin merimatka taittuu siltä kuudessa tunnissa.

Vironia on matkustaja- ja rahtiliikennettä palveleva ropax-alus. Se on entinen Star Wind, joka siirtyi virolaisomistukseen marraskuun alussa. Alus on rakennettu Norjassa vuonna 1977. Aluksen pituus on 158 metriä ja leveys 22 metriä. Siinä on 370 matkustajapaikkaa ja sen autokansille mahtuu noin 200 henkilöautoa ja 50 rekkaa. Vironian liikennöintinopeus on 18,5 solmua.

Idänkaupan Vientipalvelut 1.2006

Idänkaupan Vientipalvelut. Arkisto.


• Muut uutiset

• Uutisarkisto 1998-

 TERMS & CONDITIONS / KÄYTTÖOIKEUDET. © Oy Compiler Ab. All rights reserved.