Compiler Trade Web Site
Idänkaupan Vineipalvelut
         
vientipalvelut
Eastern European Markets
Trade StationFinland
U U T I S A R K I S TO / helmikuu 98

Vientipalveluuutiset

Uutisvuosi 1998.

Uutisarkisto

Uutisotsikot

Haminan"satamaindikaattori" ennustaa kasvavia tavaravirtoja itään

Uusi bisnesjulkaisu Ukrainasta

Tilastokeskuksen Venäjän ja Baltian taloustietoja internetistä

Suomi esittäytyy Nizhni Novgorodissa

TNT lisää Venäjän kuljetusten kapasiteettiaan

Vaalimaan kautta 1,6 miljoonaa matkustajaa viime vuonna

Tax freemyynnissä kasvua lähes kolmannes

Pietarin suomalaisen Business Centerin toteutus käyntii

Tauno Tiusaselta uusi tutkimus Baltian talouskehityksestä


 
       
Haminan "satamaindikaattori" ennustaa kasvavia
tavaravirtoja itään

Haminan sataman liikenne kasvoi viime vuonna huomattavasti arvioitua enemmän. Kokonaisliikenteen kasvua lisäsi erityisesti kauttakulkuliikenteen raju 67 prosentin nousu.

Kauttakulkuliikenteessä konttien osuus oli merkittävä. Transitokontteja kulki Haminan sataman kautta jo 22 000 kappaletta, joka oli 64 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Suunta oli edelleen lännestä itään, sillä Venäjältä meriteitse tulleita kontteja oli vain 263 kappaletta. Haminan sataman liikenne kasvoi viime vuonna huomattavasti arvioitua enemmän. Kokonaisliikenteen kasvua lisäsi erityisesti kauttakulkuliikenteen raju 67 prosentin nousu.

Kauttakulkuliikenteessä konttien osuus oli merkittävä. Transitokontteja kulki Haminan sataman kautta jo 22 000 kappaletta, joka oli 64 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Suunta oli edelleen lännestä itään, sillä Venäjältä meriteitse tulleita kontteja oli vain 263 kappaletta.

Haminan satama vahvistikin asemiaan PohjoisEuroopan yhtenä tärkeänä logistiikkakeskuksena. Voimakkaasti kasvaneisiin liikennevirtoihin on Haminassa reagoitu myös kaupungin satamalaitoksen ja sataman kaupallisten operaattoreiden aloitteesta. Asiakkaiden jakeluvarastoinvestoinnit satamaan ja sen erityisalueille tuottivat 35 000 m2 valmista tilaa vuoden 1997 puolella.

Tänä vuonna Haminassa toimitaan entistä tarmokkaammin sataman ja sen oheispalvelujen kehittämiseksi. Vuoden alusta sataman hallintaan liitettiin noin 43 hehtaaria uutta erityisaluetta ja ns. Kanasenmäen louhintatyöt aloitetaan lähiaikoina. HailikariNuutniemi alue avataan kevään aikana jakeluvarastoiminnalle. Alue on noin 40 hehtaaria ja liittyy satamaalueeseen.Konttilaituri EU 14:n taustan täyttöä jatketaan ja syksyllä valmistuu lisää konttikenttää noin10 hehtaaria.

Viime vuoden huimista kasvuluvuista huolimatta Haminassa tiedostetaan kilpailun kiristymisen uhka. Vaihtoehtoisia liikennekäytäviä lännen ja idän välillä piirretään ja lasketaan monilla pöydillä. Kilpailu satamien välillä ja jopa satamien sisällä on jo tätä päivää. Haminan sataman strategiassa uskotaan edelleen transitoliikenteeseen, mutta nykyinen toimintatapa vaatii jatkuvaa kehittämistä.

Suomessa myös satamien on erikoistuttava, sillä yleissatamien aika on kohta ohi, painottaa Haminan satamajohtaja Heimo Heikkilä..Haminan "satamaindikaattori" ennustaa kasvavia tavaravirtoja itäänHaminan satama vahvistikin asemiaan PohjoisEuroopan yhtenä tärkeänä logistiikkakeskuksena. Voimakkaasti kasvaneisiin liikennevirtoihin on Haminassa reagoitu myös kaupungin satamalaitoksen ja sataman kaupallisten operaattoreiden aloitteesta. Asiakkaiden jakeluvarastoinvestoinnit satamaan ja sen erityisalueille tuottivat
35 000 m2 valmista tilaa vuoden 1997 puolella.

Tänä vuonna Haminassa toimitaan entistä tarmokkaammin sataman ja sen oheispalvelujen kehittämiseksi. Vuoden alusta sataman hallintaan liitettiin noin 43 hehtaaria uutta erityisaluetta ja ns. Kanasenmäen louhintatyöt aloitetaan lähiaikoina. HailikariNuutniemi alue avataan kevään aikana jakeluvarastoiminnalle. Alue on noin 40 hehtaaria ja liittyy satamaalueeseen.Konttilaituri EU 14:n taustan täyttöä jatketaan ja syksyllä valmistuu lisää konttikenttää noin10 hehtaaria.

Viime vuoden huimista kasvuluvuista huolimatta Haminassa tiedostetaan kilpailun kiristymisen uhka. Vaihtoehtoisia liikennekäytäviä lännen ja idän välillä piirretään ja lasketaan monilla pöydillä. Kilpailu satamien välillä ja jopa satamien sisällä on jo tätä päivää.

Haminan sataman strategiassa uskotaan edelleen transitoliikenteeseen, mutta nykyinen toimintatapa vaatii jatkuvaa kehittämistä. Suomessa myös satamien on erikoistuttava, sillä yleissatamien aika on kohta ohi, painottaa Haminan satamajohtaja Heimo Heikkilä..Haminan "satamaindikaattori"ennustaa kasvavia tavaravirtoja itään.

Alkuun 

Uusi bisnesjulkaisu Ukrainasta

Vastailmestynyt Suomalaisyrittäjän Ukraina raportti antaa uutta ja ajankohtaista tietoa Ukrainan mahdollisuuksista suomalaisten kauppakumppanina. Fintran kustantaman raportin on laatinut Mikko Hautala Suomen Kiovan suurlähetystön avustamana.

Raportti on tarpeellinen, sillä Suomen ja Ukrainan välisen kaupan todellinen potentiaali on kokonaan muuta kuin nykyinen 100 miljoonan dollarin vuosivaihto. Kiovassa toimii jo joukko suomalaisyrityksiä, mutta monelle kokeneellekin idänkauppiaalle Ukraina on entisenä Moskovan takamaana varsin tuntematon.

Ukrainaraportti antaa hyvät perustiedot maasta ja sen markkinoista käytännön liiketoiminnan pohjaksi. Mikko Hautala on raporttia varten mm. haastatellut alueella toimivien suomalaisyritysten edustajia ja Ukrainaan perehtyneitä asiantuntijoita.

Fintran kevätkauden koulutustapahtumia ovat Menesty Venäjän kaupassa seminaarisarja maaliskuussa sekä huhtikuussa alkava Venäjän vientipäällikkö seminaariohjelma.

Menesty Venäjän kaupassa seminaarit on tarkoitettu kauppaneuvotteluja käyville ja vientikauppaa käytännössä hoitaville. Teemoina ovat maksuliikenne ja asiakirjat, kuljetusten varmistaminen sekä tehokas myyntityö Venäjällä

Tiedustelut: Marjaleena Lagus
puh. (09) 228 281, fax (09) 228 28528, email: etunimi.sukunimi@fintra.fi.
www.fintra.fi.

Alkuun 

Tilastokeskuksen Venäjän ja Baltian taloustietoja Internetistä

Tilastokeskuksen International Business Statistics yksikön tuottama englanninkielinen IBSNewsletter on nyt saatavissa myös Internetin kautta IBSNews nimisenä. Palvelun tarjoama talousseuranta kattaa Venäjän ja muut IVYmaat, Baltian maat, KIEmaat, LänsiEuroopan sekä Tyynenmeren talousalueen, johon on sisällytetty myös Amerikka ja Aasia.

Aikaisemmin yksinomaan painettuna kuukausijulkaisuna ilmestynyt Newsletter on Internetversiona ajankohtaisempi ja kattavampi. Internetissä uutisia päivitetään jatkuvasti. Samalla aikaisempia uutisia säilytetään sähköisessä arkistossa, josta voi hakupalvelun avulla tehdä profiloituja tietohakuja.

IBSNews palveluun voi tutustua osoitteessa www.stat.fi/ibs. Samalla käynnillä voi katsoa myös esittelytiedot muista International Business Statistics yksikön idänkauppaan liittyvistä tietotuotteista. Tarjolla on Suomen lähialueet raporttisarja, joka koostuu asiantuntijaartikkeleista sekä laajasta tilastoosasta. Teemoina ovat mm. "Venäjän kasvukeskukset", "Yrittäjänä lähialueilla" ja "Baltian talouskehitys".

Lisätietoja: yliaktuaari Petri Lankinen
puh. (09) 1734 2263, email petri.lankinen@stat.f
i.

Alkuun 

Suomi esittäytyy Nizhni Novgorodissa

Toukokuun lopulla suomalaisilla yrityksillä on erinomainen tilaisuus esittäytyä Venäjän kolmanneksi suurimmassa kaupungissa Nizhni Novgorodissa. Paikalliset messut pidetään toissavuonna valmistuneessa ajanmukaisessa messukeskuksessa.

Suomen erikoisosasto on osa koko Venäjää kattavaa Autotechservicemessutapahtumaa, jossa on myös useita kymmeniä kansainvälisiä näytteilleasettajia suomalaisten ohella.

Ystävyyskaupunki Tampere järjestää messujen aikana tapahtumaviikon, jonka kuluessa esitellään laajasti myös suomalaista kulttuuria ja pidetään taloussymposiumi. Tapahtumaviikko perustuu alueen entisen maaherran, Venäjän nykyisen toisen varapääministerin Boris Nemtsovin aloitteeseen.

Nizhni Novgorodin alue on vahva metalli ja konepajateollisuuden keskus. Keskeisiä tuotantohaaroja ovat ajoneuvot, työstökoneet sekä elintarvike ja kemianteollisuuden laitteet.

Muita tärkeitä toimialoja ovat kemianteollisuus, öljyteollisuus ja metsäteollisuus. Venäläisittäin kehittyneitä sektoreita ovat lisäksi rakennusmateriaalien ja elintarvikkeiden tuotanto.

Messujen Suomen edustajana ja Suomiosaston järjestäjänä toimii:
Extar Ltd Oy, puh. 0400 278 730 tai fax (017) 773 424.

Alkuun

TNT lisää Venäjän kuljetusten kapasiteettiaan

TNT Express Worldwiden Venäjän ja Baltian toimintaa ohjataan jatkossa entistä tiiviimmin Suomesta. TNT Suomi Oy:n toimitusjohtaja Kenneth Palmgren on nimitetty TNT:n Suomen, Venäjän ja Baltian maiden johtajaksi.

TNT:llä on jo oma yhtiönsä Moskovassa ja huhtikuussa TNT ottaa Pietarissa omiin käsiinsä paikallisen agentin aikaisemmin pyörittämän toiminnan. Muihinkin Venäjän keskuksiin avataan vastaisuudessa pikarahtipalveluja.

TNT näkee lähialueilla ja etenkin Venäjällä vahvaa kasvupotentiaalia. Jo tähän mennessä on TNT:n Venäjän liikenne kasvanut keskimäärin kolmanneksen vuodessa. Kuriiriyhtiö laajenee Venäjällä automaattisesti asiakasyritysten vientimenestysten myötä. Yhtiön peruspalveluina ovat edelleen dokumenttien ja pakettien kuljettaminen ovelta ovelle. Kuljetusmäärien kasvun takia TNT hoitaa Pietarin ja Moskovan kuljetukset rekkaautoilla. Pietariin lähtee rekka kerran päivässä ja Moskovaan neljä kertaa viikossa.

Maakuljetuksia täydennetään lähiaikoina myös yhtiön omilla suorilla rahtilennoilla Venäjälle ja Baltiaan.

Toimitusjohtaja Kenneth Palmgrenin mukaan Pietarin ja Moskovan rahtilentojen valmistelu on edennyt jo pitkälle. Rahtilennolla tapahtuvien kuljetusten aika lyhenee 24 tuntiin, kun maakuljetus vaatii kaksinkertaisen ajan.

TNT odottaa lähivuosina selvää kasvua myös venäläisten ulkomaankaupan yritysten länteen suuntautuvissa lähetyksissä. Yhtiö on saanut hyvät lähtöasemat merkittävien moskovalais ja pietarilaisyritysten keskuudessa.

Alkuun

Vaalimaan kautta 1,6 miljoonaa matkustajaa viime vuonna

Vaalimaan rajaaseman kautta kulki viime vuonna 1,6 miljoonaa matkustajaa. Lisäys edelliseen vuoteen oli 14,8 prosenttia. Keskimäärin Vaalimaalla rajan ylitti 4 364 matkustajaa vuorokaudessa.

Vuoden vilkkain kuukausi oli elokuu, jolloin saapuneiden ja lähteneiden matkustajien yhteismäärä nousi 167 876:een. Vuoden vilkkain päivä oli joulukuun 30. päivä, jolloin matkustajia oli yli 8 533 henkeä. Vuoden hiljaisin päivä oli vuoden ensimmäisenä päivänä (01.01.1997). Tällöin matkustajamäärä ylitti niukasti 1 000 hengen rajan.

Vaalimaan matkustajat edustivat yhteensä 135 kansalaisuutta. Selvästi suurimpana matkustajaryhmänä olivat venäläiset, joiden kokonaismäärä nousi miljoonan tuntumaan (956 765). Suomalaisten matkustajamäärä jäi 526 946 henkeen. Suomalaisten määrä laskikin 2.6 prosenttia kun venäläisten rajanylitysten määrä lisääntyi 27,2 prosenttia.

Seuraaviin kansallisuuksiin oli jo pitkä rako. Saksalaisia kulki 14 191 matkustajaa, yhdysvaltalaisia 9 812 ja hollantilaisia 9 407. Eniten kasvua matkustajamäärissä oli saksalaisten, hollantilaisten, tanskalaisten ja etenkin ukrainalaisten kohdalla.

Alkuun

Tax freemyynnissä kasvua lähes kolmannes

Tax freemyynti nousi Suomessa viime vuonna 496 miljoonaan markkaan. Tästä venäläisten osuus oli jo 417 miljoonaa, joten itänaapurit olivat täysin hallitsevana asiakasryhmänä kansallisuuden mukaan tarkasteltuna. Europe Tax Free Shopping Finlandin vuositilastojen mukaan Helsinki ja Lappeenranta haukkasivat kahdestaan leijonan osan koko kakusta. Niiden osuus oli lähes kaksi kolmasosaa kaikesta myynnistä. Helsingissä myynti oli 240 miljoonaa markkaa (48,4 %) ja Lappeenrannassa (14,6 %). Lappeenrannassa asiakaskunta koostui lähes yksinomaan venäläisistä huvi ja liikematkailijoista.

Paikkakunnittain tax freemyynnin kehityksessä oli huimia eroja. Matalalta tasolta lähteneet Tuuri (Kyläkauppa Keskinen ?) ja Virolahti puolitoistakertaistivat myyntinsä yhdessä vuodessa. Kovaa kasvua oli myös Joensuussa, missä nousu sielläkin perustui venäläisten ostosmatkailijoiden uusiin virtoihin.

Alkuun 

Pietarin suomalaisen Business Centerin toteutus käyntiin

toteutus pääsee käyntiinRakennus Oy Lemminkäinen ja Eagle Group International Oy pääsevät vihdoin tositoimiin Pietariin suunnitellun toimitila ja yrityspalveluhankkeen kanssa.

Pietarin kaupungin osoittamalle tontille tullaan rakentamaan suomalaisille ja muille ulkomaisille yrityksille tarkoitettu toimitalo. Talon rakennusala on noin 7 500 krsm2 ja kokonaiskustannukset noin 70 miljoonaa markkaa. Rakennus sijoittuu vastapäätä Pietarin Suomen rautatieasemaa.

Toimitalon toteuttamiskustannuksissa on huomioitu itse rakennustyön ja tarvittavan kunnallistekniikan kustannukset sekä tontin luovutusehtojen mukaiset velvoitteet. Rakennuksen julkisivuratkaisut on hyväksytty Pietarin kaupungin arkkitehtuurikomiteassa ja kaupunginhallinnossa. Talon yksityiskohtaisesta suunnittelusta vastaa aiemmin yleissuunnitelman tehnyt ja esivalmistelun hoitanut Eagle Group.

Taloprojekti etenee nyt Rakennus Oy Lemminkäisen vetämänä. Vuorossa ovat hankeyhteenliittymän muodostaminen, peruspääoman kokoaminen ja tilojen markkinointi. Ensimmäisen liiketilakerroksen varaukset alkavat jo olla selvillä. Ylempien kerrosten tiloja tarjotaan yrityksille ja yhteisöille, joiden ei ole pakko sijoittua Pietarin ydinkeskustaan. Vastaavasti osakkaille ja vuokralaisille on tarjolla joustavat rautatie ja maantieyhteydet Suomen suuntaan sekä hyvät kaupunkiterminaalipalvelut lentoyhteyksille.

Pietarin Business Service Centerin ydintoiminnat muodostuvat suomalaisvenäläisestä pkyritysten palveluyksiköstä, erityisrahoituspalvelujen hoitamisesta sekä tietopalvelukeskuksesta. Nämä toiminnat verkotetaan vastaaviin palveluihin Suomen puolella.

Yrityspalvelut on tarkoitus suunnata talossa toimiville yrityksille sekä KaakkoisSuomesta Venäjän markkinoille pyrkiville viejille. Kohderyhmänä ovat myös venäläiset yritykset, joilla on liiketoimintaa Suomeen tai Suomen kautta muualle länteen.

Toimitalon etuja ovat yhteisratkaisut toimisto, tietoliikenne ja huoltotiloissa. Lisäetua asiakkaat saavat kuljetus, ravitsemus ja majoituspalveluista. Yhteiset kokoontumis ja näyttelytilat sekä autojen säilytyspalvelut alentavat niinikään yrityskohtaisia kustannuksia.

Toimitalon asemaa vahvistaa jatkossa se, että Helsingin ja Pietarin kaupungit ovat sopineet Suomen aseman seudun kehittämisestä. Tavoitteena on tehdä alueesta monipuolinen palvelu ja tuotantotoiminnan keskittymä. Tässä on liikenneyhteyksien kehittämisellä varsin keskeinen osa.

Alkuun

Tauno Tiusaselta uusi tutkimus Baltian talouskehityksestä

Professori Tauno Tiusanen on yhdessä Kirsi Talvitien kanssa saanut valmiiksi hyödyllisen tutkimuksen Baltian maiden talouskehityksestä ja integraatiopyrkimyksistä 1990luvulla. Tiiviitä talousanalyysejä täydentävänä aineistona kirjassa on runsaasti todellisia esimerkkejä ulkomaisten yritysten tekemistä suorista investoinneista Baltian maihin. Julkaisua voi hyvällä syyllä suositella myös liikkeenjohdolle käytännön bisneskirjana.

Tutkimuksen maaprofiilit antavat selkeän kuvan Viron, Latvian ja Liettuan talouksien rakenteesta, kehitystrendeistä ja kasvunäkymistä kuluvana vuosikymmenenä. Baltian maiden ulkomaankaupan kehitystä tarkastellaan erikseen omana aiheenaan.

Suoria ulkomaisia investointeja käsitellään maakohtaisesti. Investointitoimintaa kuvataan valittujen käytännön esimerkkien valossa. Erityisenä kiinnostuksen kohteena on tietoliikenne, jota käsitellään koko Baltiaa koskevana avaintoimialana.

Tiusasen ja Talvitien toimittama "The Baltic States in the 1990´ s" on Lappeenrannan teknillisen yliopiston julkaisema. Se kuuluu osana yliopiston tuotantotalouden osaston kirjasarjaan.
Tutkimusta koskevat tiedustelut:
Leena Myyryläinen,
puh. (05) 621 2621 tai fax (05) 621 2644.

Alkuun


Compiler Trade Web Site © 1998