Compiler Trade Web Site
Idänkaupan Vineipalvelut

Buslink-BAS Sponsa - Portagate Helsinki ERMS Fimera Oy

vientipalvelut
uutisia
tutkimuksia
oalvelut ja yritykset
visioita näkmyksiä
Eastern European Markets
business news
Russia
Estonia
Latvia
Lithuania
Poland
Trade StationFinland
Business Finland
Trade Service Companies

Rail Baltica -rautatieyhteys kiinnostaa VR Groupia

(Compiler News - 10.10.2012) Baltian kautta Puolaan suunniteltu Rail Baltica -rautatieyhteys on tärkeä VR Groupille ja myös koko Suomelle. VR Groupin viestintä- ja brändijohtajan Otto Lehtipuun mukaan yhtymä on kiinnostunut myös osallistumisesta ratayhteyden nykyisten osien korjausrakentamisesta sekä uusien rataosuuksien rakentamiseen, raportoi Eesti Päevaleht. Lehtipuu esitti yhtymän kiinostuksen Tallinassa lokakuun 8. päivä järjestetyssä "Transport visions of the Eastern shore of the Baltic Sea" -konferenssissa.

Lehtipuun mukaan Suomi on maantieteellisesti eräänlainen saari, joten kaikki henkilö- ja rahtiliikennettä Keski-Eurooppaan nopeuttavat liikenteelliset järjestelyt ovat tervetulleita.

Rail Baltican edellytyksiä rahtiliikenteen väylänä voi jatkossa vahvistaa se, että merirahdit tulevat kallistumaan Itämerellä liikennöivien alusten joutuessa käyttämään vähemmän saastuttavia, mutta myös kalliimpia polttoaineita. Henkilöliikenteessä kansainvälisellä ratayhteydellä olisi selvää potentiaalia matkailun kannalta, mutta liikematkustuksessa reitti on nykynäkymin liian hidas.

VR Groupin mahdollisuuksista radan rakentamisessa Lehtipuu totesi VR Gorupin tytäryhtiön VR-Trackin edustavan 150 vuoden kokemusta alalta. Tytäryhtiön viimeisin taidonnäyte on Helsingin ja Pietarin välillä liikennöivää nopeaa Allegro-junaa varten Suomella puolella tehdyt ratatyöt.

Samassa Tallinnan konferenssissa esiintynyt EU:n komission varapresidentti Siim Kallas käsitteli myös Rail Baltica -hanketta. Hänen mukaansa ratayhteydellä on EU:n liikenneministerien neuvostossa korkea prioriteetti ja se on huomioitu tulevissa rahoitustukipäätöksissä, kertoo puolestaan The Baltic Course.

Kallas totesi, että Rail Baltican kustannusarvio on tällä hetkellä 2,5 miljardia euroa. Mikäli Baltian maiden ja EU:n rahoitus järjestyvät, voidaan rakennustyöt käynnistää vuosina 2016-2018 ja ratayhteys voisi olla lopullisesti valmiina vuonna 2020. Eniten aikaa vaativat ratahankkeeseen liittyvät maanomistukselliset järjestelyt, mutta tämän jälkeen itse rakennustyöt voivat edetä ripeästi.


Idänkaupan Vientipalvelut -verkkolehti
• Idänkaupan Vientipalvelut Arkisto 2001-
• Compiler eNews -uutismuistio (tilattava)
• Uutisarkisto: Compiler News 1998-