Compiler Trade Web Site
Idänkaupan Vineipalvelut

Re&Solution Sponda - Portagate Helsinki

Compiler eNews
vientipalvelut
Eastern European Markets
Trade StationFinland

Vaatekauppa kääntyi laskuun Venäjällä

(Compiler News - 17.7.2009) Venäjällä vaatteiden, asusteiden ja jalkineiden tuoteryhmän myynti supistuu tänä vuonna noin viisi prosenttia markkinoiden kokonaisarvon jäädessä noin 31 miljardin euron suuruiseksi. Arvio esitetään krakovalaisen tutkimus- ja konsulttiyhtiö PMR:n vastailmestyneessä Clothing and footwear market in Russia 2009 - raportissa.

Tämä pukeutumiseen liittyvä tuoteryhmä on Venäjän vähittäiskauppa-alan toiseksi suurin lohko heti elintarvikemyynnin jälkeen.

Venäjän vähittäiskauppaa pitkään seuranneen konsulttiyhtiön ennusteessa tuoteryhmän myynnin taantuminen johtuu vaatemyynnin laskusta, Sen sijaan asusteiden ja jalkineiden myynnin odotetaan jopa hieman kasvavan tänä vuonna.

Venäjän nykyisessä taloustilanteessa vaatteiden, asusteiden ja jalkineiden perinteiset jakelutiet, torikauppa ja pienet yksityiset erikoisliikkeet, ovat menettämässä markkinaosuuttaan monituotemyymälöille, kuten hypermarketeille ja tavarataloille. Viime vuonna erilaisten nykyaikaisten ketjujen osuus tuoteryhmän myynnistä oli 33 prosenttia ja osuuden odotetaan nousevan jo 40 prosenttiin vuonna 2010.

Alalla ajanmukaisten toimintamallien kehittäminen on kuitenkin nyt vaikeuksissa, koska parhailla liikepaikoilla sijaitsevien myymälätilojen vuokrat ovat laskeneet vähemmän kuin mitä alan myynti on pudonnut.

Venäjältä on jo joutunut vetäytymään muutamia kansainvälisiä merkkituotteita, kuten Diesel, Stella McCartney ja Alexander McQueen. Markkinoiden heikentynyt ostovoima kohdistuukin erityisesti ulkomaisella franchising-sopimuksella toimiviin ketjuihin, koska ne eivät nykyisessä rahoitustilanteessa kykene ostamaan sisään sopimuksen edellyttämiä valikoimia.

Ulkomaisten vaatteiden, asusteiden ja jalkineiden tapauksessa menekkiä on syönyt myös ruplan vaiheittainen devalvoituminen, mikä on heikentänyt ulkomaisten tuontitavaroiden kilpailukykyä. Alan toimijat ovat kuitenkin löytäneet keinoja tilanteen hallitsemiseksi. Esimerkiksi Gloria Jeans siirsi tuotantonsa Kiinasta ja Bangladesistä Venäjälle ja Zimaletto-ketju päätti supistaa tuontitavaroiden osuuden 40 prosenttiin myyntivalikoimissaan.

Alan epävarmassa tilanteessa löytyy kuitenkin myös panostushaluja. PMR-konsulttiyhtiön mukaan suuret vähittäiskauppaketjut saattavat vahvistaa asemiaan hankkimalla yhteyteensä vaate-, asuste- ja jalkineketjuja.

Toisaalta myös vahvassa taloudellisessa asemassa olevat alan ulkomaiset ketjut osoittavat laajentumishaluja, koska myymäläyksiköiden lisääminen on tuntuvasti halvempaa kuin vuosi takaperin. Esimerkiksi ruotsalainen H&M aikoo laajentaa Moskovasta myös muualle Venäjällä. Laajentumisaikeista on ilmoittaneet myös japanilainen Uniqlo ja amerikkalainen GAP.

MUUT UUTISET

Idänkaupan Vientipalvelut -verkkolehti
• Idänkaupan Vientipalvelut Arkisto 2001-
• Compiler eNews -uutismuistio (tilattava)
• Uutisarkisto: Compiler News 1998-