Compiler Trade Web Site
Idänkaupan Vineipalvelut
vientipalvelut
Eastern European Markets
Trade StationFinland

Uusimman EU-maat ja Ukraina kiinostavat suomalaisyrityksiä

Compiler News - 23.1.2007) Itäisen Euroopan alueella toimivista suomalaista yrityksistä peräti 87 prosenttia odottaa Ukrainan markkinoiden kasvulla olevan eniten merkitystä lähiajan liiketoiminnalleen. Keskuskauppakamarin vertailussa tutkittiin yritysten kokemuksia ja aikeita neljän itäeurooppalaisen maan sekä Turkin osalta.

Tutkimuksessa ankkurimaana oli Euroopan unioniin toukokuussa 2004 liittynyt Unkari. Lisäksi tutkimus käsitteli markkinoiden toimivuutta nyt vuodenvaiheessa unioniin liittyneiden Bulgarian ja Romanian kohdalla. Tarkasteluun sisältyivät vielä jäsenyysneuvottelujaan jatkava Turkki sekä neuvottelujen aloittamista koskevia aloitteita tehnyt Ukraina.

Vastausten perusteella suomalaiset yritykset uskovat vahvasti näiden viiden maan markkinoiden merkityksen kasvuun. Liiketoimintaympäristöstä Unkari saa odotetusti parhaan arvosanan, koska koska talouden tila on tähän mennessä yleensä parantunut EU-jäsenyyden saaneissa maissa.

Unkari on toisaalta hyvistä toiminoloistaan huolimatta menettänyt vetovoimaansa suomalaisten silmissä. Unkarissa ongelmina ovat kiristyvä kilpailu, nouseva hintataso sekä kuljetuksiin ja logistiikkaan liittyvät tekijät.

Yritysten kiinnostus viennin lisäämiseen onkin nyt selvästi voimakkainta Bulgarian ja Ukrainan kohdalla. Bulgaria on ykköskohde myös lähiaikoina toteutettavissa kiinteissä investoinneissa. Ukraina ei sen sijaan vielä herätä investointiaikeita. Vastanneista 264:stä suomalaisyrityksestä vain kahdeksan prosenttia oli tähän mennessä investoinut tähän maahan ja edelleenkin vain 11 prosenttia suunnitteli sinne investointeja seuraavan vuoden aikana.

Viiden maan vertailussa Ukrainan viranomaiset saivat huonoimman arvosanan. Erityisesti tullin toimintaan liittyvät asiat hankaloittivat yritysten toimintaa. Vastaajien mielestä myös korruptiota esiintyi Romanian ohella eniten juuri Ukrainassa.

Turkin mahdollisuuksiin suomalaisyritykset suhtautuivat ehkä yllättävänkin myönteisesti. Vastanneista yrityksistä 80 prosenttia uskoi Turkin markkinoiden merkityksen lisääntymiseen. Lisäksi maan liiketoimintaympäristö sai suunnilleen yhtä hyvän arvosanan kuin Puola vuonna 2005 tehdyssä vastaavanlaisessa selvityksessä.

Yrityshaastattelut teki viime marraskuussa Taloustutkimus Oy. Varsinaisen selvityksen on laatinut osastopäällikkö Anne Hatanpää Keskuskauppakamarista.


Compiler News

Idänkaupan Vientipalvelut

Muut uutiset